سوت طلا چیست و روش تبدیل آن 

 

شاید شما هم در طلافروشی ها اصطلاح سوت طلا را شنیده اید و به دنبال معنی و مفهوم آن هستید. از آنجایی که طلا ارزش بسیار بالایی دارد، آشنایی با اصطلاحات مرتبط با آن می تواند به سرمایه گذاری مطمئن کمک بزرگی کند. واحدهای اندازه گیری مختلفی برای طلا وجود دارد که یکی از آنها سوت است. اگر برای شما هم این سوالات پیش آمده که سوت چیست، هر سوت چند گرم است، مبلغ سوت به تومان چگونه محاسبه می شود و ...، تا انتهای این مطلب همراه طلاسی باشید.

 

سوت طلا

سوت طلا یکی از واحدهای اندازه گیری مقدار یا همان وزن طلا است. درواقع سوت (صوت) کوچکترین واحد اندازه گیری فلز گرانبهای طلا محسوب می شود. این اصطلاح بیشتر توسط طلافروشان به کار گرفته می شود و افراد عادی اطلاعات چندانی درباره آن ندارند.

 

سوت طلا چند گرم است؟

هر سوت طلا معادل 0.001 گرم طلا است. یعنی هر گرم طلا برابر با 1000 سوت می باشد. طلافروشان برای اندازه گیری قطعات بزرگ طلا از واحد گرم و برای اندازه گیری قطعات کوچک طلا از واحد سوت استفاده می کنند.

 

تبدیل سوت طلا به گرم

محاسبه دقیق سوت به گرم یکی از ملزومات اصلی معاملات طلا به شمار می رود. برای تبدیل کردن سوت طلا به گرم باید مقدار طلا به گرم را در عدد 1000 ضرب کنید. به عنوان مثال یک طلای 10 گرمی معادل با 10000 سوت است.

 

محاسبه سوت طلا به تومان

یکی از سوالاتی که برای خریداران طلا پیش می آید این است که هر سوت چند تومان است؟ برای محاسبه قیمت سوت طلا ابتدا باید قیمت لحظه ای طلا را از منابع معتبر بدست آورید. سپس آن را تقسیم بر 1000 کنید تا مقدار سوت به تومان بدست آید.

 

برای مثال اگر قیمت یک گرم طلای 18 عیار در بازار ایران برابر 2.500.000 تومان باشد، قیمت یک سوت طلا 2500 تومان است.

 

خواندن سوت طلا از روی ترازو

نحوه خواندن سوت طلا از روی ترازوی طلافروشی اهمیت بسیار بالایی دارد. به طور معمول دقت ترازوهای طلافروشی ها تا یک صدم است که وزن طلا را با 2 رقم اعشار نشان می دهد. اما برای خواندن سوت باید عدد نشان داده شده را تا سه رقم بعد اعشار خواند.

 

برای مثال هنگام خرید طلا پس از قرار دادن محصول روی ترازو توسط فروشنده متوجه عدد 7.23 می شوید. اگر با نحوه خواندن این عدد آشنا نباشید دچار اشتباه شده و آن را همانطور که نشان داده می شود به صورت 7 گرم و 23 می خوانید. این مقدار از وزن طلای قرار گرفته روی ترازو کمتر است و تصور بر این می شود که عدد 7.023 می باشد.

 

برای درست خواندن وزن دقیق طلا از روی ترازو باید عدد نشان داده شده را با سه رقم اعشار بخوانید. بنابراین طلایی که وزن آن 7.23 است معادل با 7 گرم و 230 سوت می باشد. طلافروشان برای راحتی در بیان وزن طلا، گرم و سوت را حذف می کنند و به جای 7 گرم و 230 سوت، عدد روی ترازو را 7 و 230 (هفت و دویست و سی) می خوانند.

 

اهمیت اندازه گیری درست سوت طلا

طلا فلزی گرانبها محسوب می شود که گزینه ای ایده آل برای سرمایه گذاری است. از این رو کوچکترین مقدار آن نیز برای کسانی که قصد خرید طلا یا حتی فروش آن را داشته باشند، اهمیت زیادی دارد. هر مقدار سوت طلا چه کم چه زیاد ارزش مالی دارد و می تواند در مبلغ کلی طلا تفاوت ایجاد کند.

 

به همین خاطر باید با سوت طلا آشنایی کامل داشت و نحوه اندازه گیری درست و تبدیل آن به تومان را دانست. فراگیری اصطلاحات و واحدهای اندازه گیری طلا از ملزومات معامله درست و منصفانه است. شما با دانستن روش محاسبه سوت می توانید معاملات خود را مدیریت کرده و بهترین شکل ممکن انجام دهید.

 

سوت طلا و دیگر واحدهای اندازه گیری طلا

گاهی اوقات ممکن است در برخی از طلافروشی های قدیمی فروشندگان از اصطلاحات ناآشنا استفاده کنند. ب هنوز هم طلافروشانی که سن و سال زیادی دارند از گذشته تاکنون واحدهای اندازه گیری دیگری را برای محاسبه وزن طلا به کار می برند. به این علت باید اطلاعات لازم در این مورد را داشته باشید تا بتوانید خودتان به درستی وزن طلا را حساب کنید. علاوه بر سوت از واحدهای اندازه گیری دیگری در ایران برای محاسبه وزن طلا و سایر فلزات و جواهرات گرانبها استفاده می شود که از مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

 

* هر گرم برابر با 1000 سوت است.

 

* هر مثقال برابر با 4608 سوت یا 4 گرم و 608 سوت است.

 

* هر نخود برابر با 192 سوت است.

 

* هر لپه برابر با 2 گندم است.

 

* هر نخود برابر با 2 لپه است.

 

* هر قیراط برابر با 200 سوت است.

 

* هر گرم برابر با 5 قیراط است.

 

* هر مثقال شرعی برابر با 18 نخود است.

 

* هر مثقال معمولی برابر با 24 نخود است.

 

* هر گرم برابر با 31/1034768 اونس است